Det omsorgsfulle blikket

Jeg så det på mange meters avstand. Kroppsspråket og blikket. Noe var ikke helt bra. Jeg hadde ikke oppfattet om det var skjedd noe spesielt, og jeg vet fremdeles ikke hva det egentlig var. På autopilot så jeg etter henne, og jeg så at hun så at jeg så. Den lille kroppen kom gående mot meg. ”Har du lyst å komme hit og være litt sammen med meg” sa jeg. Vi gikk å satte oss på en benk, vi pratet, etter hvert lo vi litt. Helt til det kom et annet barn forbi som også ville sitte litt på benken. ”Kanskje du vil leke litt med henne” sa jeg. Og etterhvert var leken godt i gang.

Jeg trengte ikke å se hva som hadde skjedd, for jeg kunne lese henne. Og etterpå satt jeg og tenkte på hvorfor jeg kunne det. Hva det var som gjorde at jeg så instinktivt reagerte på hennes kroppsspråk. Jeg konkluderte med at jeg kjente henne så godt, og at min praksiserfaring har lært meg å tyde barns signal uten at jeg alltid forstår det selv.

Så tenkte jeg på hvordan hun så instinktivt reagerte på mitt. Jeg innså at jeg hadde et blikk, et omsorgsfullt et. Jeg hadde sett noe, og hun forsto. Hun skjønte at hun kunne gå bort til meg, hun var trygg og hadde et fang. Eller kanskje var det bare litt hjelp til å finne noen å leke med, hun egentlig trengte.

Dette blikket handlet om et oppmerksomt nærvær, et øyeblikk som tilførte barnet akkurat den tryggheten som skulle til akkurat da. En bekreftelse på at ”noen ser meg”, en voksen som har tid. Om jeg ikke hadde vært til stede, om jeg ikke hadde sett, hadde hun kanskje gått slik en god stund. Kanskje hadde hun ikke kommet inn i lek med det andre barnet. Og med ett følte jeg meg så utrolig viktig.

Dette kunne vært hvilket som helst barn, i en hvilken som helst barnehage. Men jeg er overbevist om at jeg ikke kunne vært hvilken som helst voksen.

I et tidligere innlegg  hvor jeg problematiserte barnehagelærerforsvinningen , skrev jeg at jeg av og til føler meg som et bedre menneske på grunn av barnehagen.

I dag var en slik dag.

Johanne Rimul

About Johanne Rimul

Pedagogisk leder i barnehage med mastergrad i førskolepedagogikk.

Gi din kommentar