Kan en gutt være Lucia i barnehagen?

luciaOm under en måned lukter det gjærbakst over store deler av barnehage-Norge. Hvite drakter eller laken trekkes på barna, glitter festes rundt livet og i håret, og et lysende tog glir gjennom mørklagte rom. Aller først i toget går et barn med en lysende krone – ei jente!

Hun velges ut på forskjellig vis. Kanskje er hun eldst, blitt trukket ut eller stemt frem. Eller kanskje personalet så at nettopp hun hadde behov for å skinne litt ekstra akkurat nå. Ordningene kan være forskjellige, men hva sier vi til ham? Han gutten som også kunne tenke seg å gå først i Lucia-toget. «Lucia var jo ei jente, og det er tradisjon at det er ei jente som er Lucia. Guttene får være stjernegutter». Det vi egentlig forteller barna her er vel at det er ting barna kan og ikke kan gjøre basert på hvilket kjønn de er. Er det ikke det vi forsøker å komme oss bort fra? Vi ønsker jo ikke at barna skal møte begrensninger fordi de er gutt eller jente. Dette med Lucia kan være en liten sak for oss som er voksne, men et barn kan oppleve avvisningen som et tydelig tegn på at det er ulike muligheter basert på hvilket kjønn man har. Kanskje skal vi se oss rundt å spørre oss om det er flere slike dører vi holder stengt fordi det er tradisjon – eller vane. Jeg ønsker meg barnehager som forteller barna at de har like muligheter – uansett hvem de er!

Får gutta være med i trekningen om å være Lucia i din barnehage?
PS. Maria Blokhus spiller for tiden Hamlet på Det Norske Teatret!

33 comments on “Kan en gutt være Lucia i barnehagen?

1. Hvem som helst kan vel være først i Luciatoget! Luciadrakt/krone mener jeg er kostyme på lik linje med for eksempel karnevalskostymer! Man kan jo trekke mellom de som har lyst uavhengig av kjønn..

2. Av alle helgener fra den katolske kirke har barnehagene valgt seg helgenen for blant annet angrende prostituerte. Om det er gutt eller jente som spiller rolla som Lucia er kanskje mindre viktig. En side ved den moderne Luciafeiringa er at det (i alle fall i Sverige) har et visst preg av missekonkurranse der man i mange år kåret “hele Sveriges Lucia”. Kanskje kunne man finne mer barnevennlige helgener enn Lucia viss man vil ha helgenfeiring i barnehagen? Historia om Lucia er ganske brutal. http://www.katolsk.no/biografier/historisk/lucia

3. I sønnen min sin barnehage øver de mange ganger på å gå i luciatog, så alle – gutter og jenter – får prøve å ha krona på og gå fremst hver sin gang. Hvem som går fremst i morgen vil jo vise seg, men de skal gå på aldersheimen og på alle avdelingene på barnehagen, så det er jo flere sjanser!